Saturday 19 July 2014

#MH17: Pasukan penyiasat Malaysia tiba di Kiev


KIEV: Pasukan siasatan khas dari Malaysia yang ditugaskan menyiasat insiden malang yang menimpa pesawat Malaysia Airlines, penerbangan MH17 tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Borispol di sini.

Mereka tiba pukul 4 pagi waktu tempatan (9 pagi waktu Malaysia) dengan menaiki pesawat sewaan khas Malaysia Airlines penerbangan MH5002 Kuala Lumpur-Kiev.

Pasukan terdiri daripada 131 anggota daripada pelbagai agensi antaranya Unit Forensik Polis dan Pasukan Mencari dan Menyelamat Khas Malaysia (SMART) akan menjalankan siasatan mencari punca kejadian itu selain menguruskan tugas pasca insiden.

Turut serta adalah kakitangan JAKIM bagi membantu pengurusan jenazah.

Ketua delegasinya, Khairil Hilmi Mokhtar berkata, pasukan itu akan bertemu wakil kedutaan Malaysia terlebih dahulu.

"Terdapat beberapa isu yang perlu diselesaikan dahulu sebelum pasukan ini dibenarkan masuk ke lokasi kemalangan, antaranya jarak dari Kiev ke lokasi lebih 500 kilometer,"

"Kita dijangka berada di sini selama tujuh hari sehingga 25 haribulan, tetapi ia bergantung kepada keadaan semasa," katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sebelum ini memaklumkan akan bekerjasama rapat dengan kerajaan Ukraine dan Rusia bagi membenarkan pasukan siasatan khas Malaysia masuk ke lokasi kejadian.

Pada Khamis, pesawat MH17 dari Amsterdam ke Kuala Lumpur membawa 298 penumpang dan anak kapal dilaporkan terhempas di timur Ukraine ketika melalui ruang udara sempadan Ukraine-Rusia.
read more...
Share this article

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2014 The Manasseh Post • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top